volejte bezplatně 800 111 100

Novinky

JAK VYBRAT VHODNOU ÚKLIDOVOU FIRMU? 11. 11. 2016

Víte ale, podle jakých kritérií takovou úklidovou firmu hledat?

 

 

Víte, že vám externí úklidová firma ušetří nemalé finanční prostředky za úklid? Neřešíte lidské zdroje ani odvody za ně, technické zázemí, úklidovou techniku ani čisticí prostředky. Víte ale, podle jakých kritérií takovou úklidovou firmu hledat?

Michal Šiška

Specialista na internetový marketing

Pět let pracoval jako poradce internetového marketingu v jedné významné úklidové firmě působící v Praze, Brně a Ostravě. Prošel velkým množstvím zákaznických, ale i konkurenčních průzkumů, což mu napovědělo, jak to v oblasti úklidu funguje a co vlastně zákazníci požadují.

Nízká cena je téměř vždy na úkor kvality

Úklidových firem je v Čechách opravdu velké množství. Díky tomu mezi nimi vznikl tvrdý konkurenční boj, který začal stát na jednom základním pilíři, a to na ceně. Problém však je, že příliš nízká cena se musí někde projevit – nejčastěji na kvalitě poskytovaných služeb, na což navazují nekvalitní úklidové stroje a čisticí prostředky.

„Je třeba se zaměřit i na jiné faktory, než jen na nízkou cenu.“

Na trhu se objevily i úklidové firmy, které postavily svůj business na ne příliš korektním podnikání a na nelegálním zaměstnávání. V oblasti úklidu to není nic výjimečného. Měli byste se proto zajímat také o následující faktory.

Sedm faktorů, podle kterých poznáte kvalitní úklidovou firmu

1. Reference a historie firmy

Dovolil bych si zde zdvihnout prst a varovat vás. U některých úklidových firem s velmi krátkou historií jsem se při průzkumech konkurence setkal s tím, že mnohé reference nebyly pravdivé. Například jsem odhalil, že si manažer automobilky nechal u sebe doma vyčistit koberec a úklidová firma na svém webu uvedla, že uklízí automobilku. Doporučuji proto prověřit si nejen historii firmy, ale také konkrétní reference.

„Průkazné reference většinou poznáte tak, že jsou u nich uvedena konkrétní doporučení od konkrétních lidí.“ Pak už je relativně jednoduché najít si kontaktní informace a reference ověřit telefonicky nebo e-mailem.

2. Odbornost a certifikace

Kvalitní úklidová agentura vám s přehledem doloží svou odbornost. Při osobní prezentaci by vám měla sdělit, jak dlouho se této práci věnuje nebo jaké používá technologie a čisticí prostředky. „V ideálním případě vám úklidová firma předloží ISO certifikáty, které jsou v oblasti úklidu ještě pořád ceněné.“

V případě certifikátů je však třeba dávat pozor, jelikož některé mohou být bezcenné. Jedním z takových by byl například již neexistující certifikát Top Czech Quality. Doporučuji proto certifikace vždy ověřovat například důkladným průzkumem diskusních fór na internetu.

Poznámka: k odbornosti patří rovněž znalost požadavků právních předpisů vztahujících se k úklidové činnosti a jejich dodržování. Jenom malý přehled - občanský zákoník, zákoník práce, zákon o zaměstnanosti a související předpisy z oblasti bezpečnosti práce, práce ve výškách, sociální zabezpečení, nemocenské pojištění, zdravotní pojištění, úrazové pojištění, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o chemických látkách, zákon o odpadech, trestní zákon, zákon o ochraně osobních údajů a řada dalších prováděcích právních předpisů a norem.

3. Kontrola kvality

Může se stát, že vás úklidová firma bude chtít uchvátit vlastním kontrolním online systémem, ve kterém si můžete kdykoliv zkontrolovat kvalitu provedené práce. Jedná se o jakýsi report, jenž zahrnuje fotografii uklizeného místa a zprávu o tom, že byl úklid proveden tak či onak. Tato na první pohled ohromující služba je ale téměř k ničemu. Jediný přínos spočívá v tom, že můžete zkontrolovat, zda agentura úklid opravdu provedla. Skutečná kontrola kvality úklidu se však provádí úplně jinak.

Pokud chcete, aby uklízené prostory odpovídaly nejvyšším hygienickým požadavkům, hledejte úklidovou firmu, která nabízí hygienické testy ATP. Ty se používají zejména ve zdravotnictví, potravinářství, výrobních provozech, ale také v některých veřejných budovách, jako jsou obchodní a nákupní centra, kina, aquaparky apod.

4. Ekologie

Sledování a zlepšování činností, které ovlivňují kvalitu životního prostředí, ale také zdraví a bezpečnost zaměstnanců, je čím dál žádanější. Pokud i vy máte zájem o tento typ úklidových služeb, měli byste hledat takovou firmu, jež disponuje certifikací ISO 14001, tzv. EMS (Environmental Management Systems).

„Zeptejte se svého potenciálního dodavatele úklidu, jak konkrétně přispívá ke zlepšování životního prostředí.“

Váš dodavatel úklidu by vám měl být schopen definovat konkrétní činnosti, které mají dopad na životní prostředí, či umět vysvětlit a velmi dobře popsat své dlouhodobé environmentální cíle.

5. Pojištění odpovědnosti

Občas se může stát, že dojde k nechtěnému poškození nějaké věci, a pokud se bude jednat o drahý předmět, předejdete zbytečným dohadům, nebo dokonce soudním tahanicím, kdo bude škodu hradit.

„Kvalitnější úklidové firmy jsou pro případ odpovědnosti za způsobenou škodu pojištěny alespoň na deset milionů korun.“

Často se ale setkáte s firmami, které jsou pojištěny na dvacet a více milionů korun. Záleží jen na vašich preferencích a potřebách.

6. Personál

Chtějte poznat personál, který pro vás bude uklízet, abyste si mohli být jisti, kdo k vám do firmy bude docházet a s kým případně budete komunikovat.

„Poznáte, jaké mají tito lidé vystupování a chování či zda jsou pro vás dostatečně důvěryhodní.“

Požádejte svého potenciálního dodavatele úklidových služeb, aby dotyčné pracovníky pozval na krátkou schůzku, a osobně si promluvte také s nimi.

7. Organizační schopnosti

Určitě se nezapomeňte manažera úklidové firmy zeptat, zda používají nějaký systém organizace práce, kodex chování nebo interní předpisy.

„Organizační schopnosti mohou o úklidové firmě prozradit, jaký má ve skutečnosti ke své práci přístup.“ Informujte se například také, zda je možné se domluvit na individuálním časovém plánu a zda to bude uvedeno ve smlouvě.

Doporučení závěrem

Vždy se snažte úklidovou firmu hledat také podle svých preferencí a potřeb. Vše, na čem se domluvíte, mějte stvrzeno nejen ústně, ale i písemně – zejména pak ceny a konkrétní prováděné služby, na kterých se domluvíte.

Určitě nezapomeňte firmu prověřit v obchodním rejstříku, a navíc si ještě zkontrolujte, zda se o ní na internetu nepíše něco negativního. Ideálně si informaci ověřte u více zdrojů.

Pokud nebude úklid odpovídat vašim představám nebo předchozí dohodě, ihned ho reklamujte. Máte na to právo, stejně jako u jiných služeb. Vše ale pečlivě dokumentujte, abyste mohli uplatnit nápravu či slevu. Pokud by se situace měla opakovat, raději se poohlédněte po jiné úklidové firmě.

 

ČLÁNEK BYL PŘEVZAT Z ČASOPISU NEMOVITOST-facility management v praxi, LISTOPAD 2016