Novinky
Hygiena letiště - prevence onemocnění
Zatímco letecká doprava způsobila revoluci ve způsobu, jakým svět funguje, snadnost cestování a počet lidí, kteří to dělají, se mohou stát významnými vektory onemocnění a virové infekce. Díky tomu je péče o hygienu mimořádnou výzvou, protože křížová kontaminace mezi cestujícími může v průběhu několika hodin umožnit cestování bakterií po celém světě. Dr. Colm Moore, technický manažer pro oblast hygieny hygieny, píše pro ECJ (Evropský časopis pro úklid)
Počet cestujících, kteří cestují přes letiště každý den, je ohromující. V roce 2017 zažilo letiště Heathrow svůj nejrušnější rok s průměrnou denní návštěvností 213 668 cestujících. Zatímco letecká doprava prodělává revoluci ve způsobu, jakým svět funguje - pomáhá lidem překonávat kontinenty, podnikat, jezdit na dovolenou nebo navštěvovat přátele a rodinu, to vše v relativně krátkém čase - snadné cestování letadlem a počty cestujících. Pro lidi používající tento způsob dopravy také znamenají, že letiště se mohou stát významnými zdrojem onemocnění a virové infekce.
Cestující, kteří spěchají, aby chytili letadlo nebo v tranzitu mezi lety, mohou nevědomě získat nebo předat mikroby z rukou, oblečení nebo zavazadel. Management hygieny na letištích je mimořádnou výzvou, protože křížová kontaminace mezi cestujícími může potenciálně umožnit, aby bakterie a další nemoci související s mikrobiálními chorobami mohly cestovat po celém světě během několika hodin.
Zajištění mimořádné úrovně čistoty a hygieny je také důležité pro dosažení vysokého standardu služeb zákazníkům.
Šíření nemoci
Zdravotní a hygienické aspekty mezinárodní dopravy znepokojují Světovou zdravotnickou organizaci (WHO) od roku 1951, kdy Čtvrté Světové zdravotnické shromáždění doporučilo, aby všechny vlády „zlepšily hygienické a environmentální podmínky, zejména v přístavech a na letištích“. Obavy z úlohy letecké dopravy v mezinárodním šíření nemocí vzrostly pouze s exponenciálním nárůstem letecké dopravy, kdy se v posledních 15 letech více než zdvojnásobila roční letecká osobní doprava. Se zákazníky, kteří očekávají rychlou a beztlakovou jízdu terminálem, mohou letiště čelit kompromisu mezi odpovídajícími očekáváními a ochranou zdraví cestujících.
Prostor, kde nemocní a zdraví mohou překonat cesty
V některých oblastech letiště může být těžké vyhnout se velkému objemu cestujících, kteří mají stejný prostor. Kontrola bezpečnosti a pasu jsou zejména vysoce rizikové zóny pro přenos osob z jedné osoby na druhou, protože čekací fronty cestujících čekají na zpracování. Na rozdíl od toalet nebo lobby, která mohou být dočasně uzavřeny pro údržbu, může nejmenší přerušení zabezpečení letišť a pasové kontroly způsobit obrovské narušení. Nedávná studie ukázala, že tato snaha minimalizovat uzavření nebo narušení přispěla k horším úrovním hygieny na letištních plochách s velkým provozem.
Letištní zárodky
Studie provedená Univerzitou v Nottinghamu a Finským národním ústavem pro zdraví a pohodu se zabývala problematikou rizikových oblastí na letištích. Zjistilo se, že nejvýznamnější položkou v oblasti bezpečnosti letišť z hygienického hlediska jsou plastové přihrádky, které se používají k převozu zavazadel a jiných drobných předmětů přes rentgenové přístroje.
Bakterie přežívají nejlépe na tvrdých, neporézních površích, což znamená, že tyto plastové kočíky poskytují ideální prostředí pro přežití mikrobů a studie zjistila, že obsahovaly stopy Rhinovirů (zdroj běžného nachlazení) a také viru chřipky A. Tyto plastické přepravky jsou brány širokým povrchem dlaně a silnou přilnavostí“, což mikrobům umožňuje snadný přenos z cestujícího na cestujícího.
V rámci širší studie týkající se hygieny letišť prováděné na letišti ve Helsinkách-Vantaa ve Finsku vědci otestovali řadu společných dotykových bodů a našli stopy škodlivých virů na předmětech, jako jsou platební klávesnice, rozdělovače skla v pasové kontrole a hračky v oblasti dětský koutek. Stopy respiračních virů ve vzduchu byly také nalezeny v oblastech s vysokou hustotou letiště, přičemž Adeno virus se objevil v jednom ze čtyř odebraných vzorků.
Hodnota dezinfekčního prostředku
Dezinfekční prostředky na ruce mohou tvořit dlouhodobou bariéru proti mikrobům a mohou po několik hodin bojovat s bakteriemi. Tím, že cestujícím poskytnou stanice pro hygienu rukou v oblastech s vysokým krokem - např. U vchodu, ve frontách nebo před rentgenovými přístroji - by mohlo být zabráněno šíření patogenů z rukou na bezpečnostní přihrádky, aniž by byla přidána další vrstva. Bezpečnost letišť, která může způsobit narušení služeb. Dezinfekční prostředky neobsahující alkohol jsou tou nejlepší volbou, protože obsahují rychlý a silný roztok zabíjející zárodky a zároveň šetrný k pokožce.
V ideálním případě by měly být dezinfekční prostředky vydávány bez dotykové operace, aby byla zajištěna nejvyšší úroveň hygieny a měly by být strategicky umístěny buď ve volně stojících, nebo na nástěnných stanicích, aby se usnadnil tok nohou. Tyto stanice by měly být jasně označeny, s nápadnými varovnými zprávami, které by cestujícím připomínaly význam hygieny rukou v této oblasti. Cestující budou také hovořit různorodým jazykem, takže jsou vhodné dobře formulované a dobře přeložené značky podporující hygienické postupy.
V a mimo toaletu
I když existuje mnoho kontaktů, které by měli provozovatelé zařízení sledovat v celém terminálu, hygiena umyvadla musí zůstat prioritou pro úklidové pracovníky na letišti. Toalety a toalety by měly být pravidelně vyčištěny, aby bylo zajištěno, že položky s vysokým použitím, jako je mýdlo a papírové ručníky, budou pravidelně zásobovány.
Může se to zdát samozřejmé, ale účinné mytí rukou jde daleko ke zlepšení celkové úrovně hygieny. Časté a důkladné mytí rukou může snížit přítomnost bakterií na rukou až o 80% a snížit riziko onemocnění až o 50%; zejména nemoci, které lze snadno přenášet, například gastrointestinální infekce.
Význam mytí rukou v boji proti šíření infekce a nemoci by neměla být podceňována. Manažeři letištních zařízení by měli zobrazovat a podporovat následující postupy mytí rukou pro toalety pro všechny uživatele, aby je mohli sledovat a pomáhat předcházet šíření bakterií a nemocí:
1. Mokré ruce očistěte čistou tekoucí vodou - nejlépe teplou vodou - a pokud možno s použitím bezdotykového dávkovače, aplikujte mýdlo, aby nedošlo ke křížové kontaminaci.
2. Umyjte mýdlem celé ruce, zakrývejte přední a zadní stranu, prsty, palce a nehty.
3. Opláchněte si ruce znovu čistou tekoucí vodou. Celý proces mytí rukou by měl trvat přibližně 20-30 sekund - to je asi čas, který je zapotřebí na to, aby dvakrát zazpíval všechno nejlepší k narozeninám.
4. Důkladně osušte ruce. Vlhké ruce šíří 1 000krát více bakterií než suché ruce, takže kliky dveří umyvadla budou pravděpodobně kontaminovány, pokud se vynechá sušení rukou.
Přechod na bezdotykový zážitek
Téměř každý povrch, který přichází do styku s cestujícími, se může stát potenciálním klíčovým bodem pro zárodky. S rostoucím počtem cestujících mají manažeři letištních zařízení velký zájem investovat do nových technologií, které mohou pomoci eliminovat dotykové body podél trajektorie cestujícího od vstupu do brány. V toaletách na letištích je k dispozici celá řada bezdotykových řešení, jako jsou tlačítka pro splachování toalet a myčky na mýdlo.
Mimo toaletu se biometrické pasové brány staly vítaným doplňkem na letištích jak pro cestující, tak i pro samotná letiště, což přispělo ke snížení času i personálu potřebného pro bezpečnost pasu. To také pomáhá snížit počet dotykových bodů v terminálu, protože jediný kontakt, který se vyskytuje při přechodu brány, je mezi vnitřní stranou pasu a čtenářem, spíše než skutečným pasem, který mění ruce mezi cestujícím a obsluhou.
Mnoho letišť se také spoléhá na samoobslužné kiosky, které urychlí odbavení, odbavení zavazadel a letové transfery. I když je cenově výhodný, pevný povrch kioskových obrazovek může být základem pro zárodky, takže letiště s výhledem do budoucna investují do kombinace technologií pro integraci smartphonů a technologií pro rozpoznávání obličeje pro odbavení, což poskytuje zážitek bez dotyku během celého zákazníka. Tato inovativní řešení nejen posilují a digitalizují všechny důležité zákaznické zkušenosti, ale také pomáhají chránit zdraví a pohodu cestujících.
Závěr
Snaha o co nejvyšší hygienické normy by měla být nedílnou součástí provozu letišť a letadel při ochraně veřejného zdraví. Vysoký počet cestujících spárovaných s mnoha potenciálními dotykovými místy představuje jedinečnou výzvu pro hygienu, která je obzvláště závažná v souvislosti s leteckou dopravou, kde vypuknutí místní choroby může rychle převýšit epidemickou úroveň.
Pro každý hygienický problém však existují inovativní řešení, která pomohou manažerům letištních zařízení zajistit, aby si cestující užívali pohodlných, čistých a bezpečných zkušeností se zákazníky. Manažeři letišť a zařízení potřebují pro cestující zajistit správná zařízení - například stanice pro ruční dezinfekci, značky podporující osvědčené postupy mytí rukou a zařízení bez dotyku.
Rovněž potřebují upravit postupy čištění, přičemž zvláštní pozornost je věnována vysokofrekvenčním dotykovým bodům a pracovníkům, kteří se dobře orientují ve svých rolích. S oběma těmito věcmi mohou manažeři letištních zařízení zajistit vysoký standard hygieny pro stovky a tisíce cestujících, kteří každý den procházejí letišti.
Převzato: www.initial.co.uk
Mycí houbička
Každá barva má svoji funkci
Sprchová hadice a vodní kámen
Sprchová hadice je místem, kde se drží velké množství nečistot a vodní kámen.
Úklid podlahy - rady
Párkrát do roka je na programu skoro každé domácnosti větší úklid – na jaře i na podzim. Na jarní gruntování není nutné používaly drahé a zdraví nebezpečné čisticí přípravky, robotické vysavače, ani mopy. Úklid podlahy nechte až na konec. Nejprve utřete prach na nábytku i stěnách, otřete horní plochy skříní a třeba i lustru. Teprve poté vysajte podlahu a následně vytřete. Pokud tedy nemáte doma jen koberec.
Systém vzdělávání ve společnosti
Vzdělávání ve společnosti Systém
Pf 2022
SaJ a.s. vstoupila na tuzemský trh v roce 1992. Od té doby se firma dokázala vyšvihnout mezi přední úklidové společnosti v České republice. Postupně otevírala svá zastoupení v Praze,Plzni, Znojmě, Táboře a Pardubicích a tak zpřístupnila nabídku svých služeb zákazníkům po celé republice.
Iniciativa "Thank Your Cleaner Day – Poděkujte svému úklidovému pracovníkovi
Málokdo si jí váží, málokdo ji chce dělat. Peněz také moc nevydělá a v žebříčku povolání podle prestiže tato práce končí vždy na posledním místě.
Jak se starat o dlaždičky
Dlaždičky jsou pro svou praktičnost jednou z nejoblíbenějších podlahových krytin do koupelen a kuchyní. Hlavním důvodem je to, že se dají snadno vyčistit.
Výzva České asociace úklidu a čištění (CAC) k znovuotevření provozů
Hygiena neznamená pouze dezinfikování povrchů a rukou, aneb nedezinfikujte špínu, napřed povrchy vyčistěte!
Jedlá soda
Jedlá soda se hodí nejen jako kypřidlo do pečiva nebo prostředek proti pálení žáhy, ale své využití najde také při úklidu domácnosti. Jedná se přitom o vysoce šetrný, ekologický a levný prostředek. Zde přinášíme řadu praktických rad a tipů, jak jedlou sodu využít při úklidu.
Sponzorský dar
V tomto roce společnost SaJ a.s. poskytla sponzorský dar Dětskému domu v Praze- Dolních Počernicích.
Letiště Praha získalo certifikát ACI Airport Health Accreditation
SaJ a.s. zajišťuje úklidy interierů letadel
Roušky
Likvidace použitých roušek v domácnosti
Kde najdete úplně nejvíc bakterií a virů? Na vašich rukou!
Světem se momentálně šíří panika z koronaviru a právě správné hygienické návyky jsou základem prevence. Mytí rukou by mělo být samozřejmostí, nicméně ne pro všechny lidi je to životní standard. Zjistilo se, že pravidelné mytí rukou je normou jen pro 12% spoluobčanů !!
Jak odstranit běžné skvrny na oblečení
Jak odstranit ty nejběžnější skvrny, aniž byste poškodili své oblíbené módní kousky. Jak tedy se skvrnami zatočit?
Jak odstranit mastné skvrny ze zdi nebo tapet
Mastná skvrna na stěně nebo velmi silné vrstva mastnoty okolo kuchyňských spotřebičů dokáže opravdu potrápit.
Jak na předvánoční úklid
Uklízet je třeba systematicky, aby se člověk neutopil v tisíci maličkostech. Když se k problému přistoupí s rozvahou.
Jak z dluhové pasti?
Ministerstvo spravedlnosti nabízí dlužníkům, insolvenčním správcům a neziskovým organizacím informační web, který odpovídá na nejčastější otázky o insolvencích.
Kancelář jako líheň bacilů: Kde jich je nejvíce?
Denně v ní trávíte velké množství času a možná ani netušíte, kolik bakterií a bacilů se v ní skrývá. Ano, mluvíme o vaší kanceláři, místu, kam se stále vracíte. Úplně zapomeňte na čekárny lékařských ordinací nebo záchodové mísy. Ty jsou proti kancelářím naprosto čisté.
Pro studenty a absolventy
Víte, kdy musíte/nemusíte platit pojistné na sociální zabezpečení?
Jarní úklid aneb Uklízíme ekologicky
Jarní úklid je důležitou přípravou na nové období roku – zbavujeme se všeho nepotřebného, co se už přežilo a co by nám v novém čase překáželo, ať jde o věci hmotné či nehmotné. Zkusme letos při úklidu bytu či domu přemýšlet ekologicky a nahradit klasické čisticí prostředky těmi přírodními, jako je např. citron či sůl. Splní svůj účel stejně dobře, provoní nám domov a navíc neškodí životnímu prostředí.
Zvýšení bezpečnosti na pracovišti zavedením metody 5S
Existuje řada metod k prevenci úrazů a poškození zdraví. Jednou z možností je využití metody 5S, i když tato metoda nebyla primárně vyvinuta k tomuto účelu. Po jejím zavedení získáte přehledné a uspořádané pracoviště, a s takto čistým a uspořádaným pracovištěm bude práce určitě bezpečnější a příjemnější
Kdy nám budou doma uklízet roboti?
Roboti dnes berou pracovní místa v továrnách, roznáší jídlo v restauraci, pěstují vlastní rostlinky, některé prototypy umí třeba i psát. Přesto musíme sami vzít do ruky hadr a stěrku a umýt doma okna
Jak se provádí úklid na Mezinárodní vesmírné stanici
Patálie s prachem na ISS
Kartáček na zuby
Nevyhazujte starý zubní kartáček, který už se nehodí ke svému původnímu účelu, tedy čištění chrupu. Pěkně ho vydezinfikujte a uložte k ostatním pomocníkům na úklid. Dlouho si tam neodpočine, kartáček totiž využijete při nejrůznějších zapeklitých úkolech.
5 mýtů o třídění odpadu
Jakých chyb se v zájmu dobra dopouštíte?
JAK VYBRAT VHODNOU ÚKLIDOVOU FIRMU?
Víte ale, podle jakých kritérií takovou úklidovou firmu hledat?